10. srp 2012.

KLEPSIDRA


Pozorište A PART, Katovice, Poljska

Tekst: parodija na deo poeme Rišarda Krinjickog Tridesetogodišnja žena
Scenario, scenski pokret i režija: Marćin Herih
Koscenarista i scenski pokret:  Monika Vahovič
Muzika: fragmenti iz dela Arhiva i Kita Džereta
Igra: MONIKA VAHOVIČ

Tridesetogodišnja žena
          Predstava pod naslovom Klepsidra (ili Peščanik) je mali solo projekat pozorišta A PART, koji predviđen za izvođenje u sali. U poljskom jeziku reč klepsidra ima dve osobenosti – ona označava peščanik, ali takođe i čitulju. Klepsidra je gotovo u potpunosti neverbalna predstava u izvođenju glumice koja se oslanja na poetiku teatra pokreta, gestove i emocije, kao i na elemente plesnog teatra.

Monika Vahovič
          Poljska glumica, plesačica i instruktor glume. Bavi se, takođe, organizacijom pozorišnih događaja.
          Diplomirala je filozofiju na univerzitetu Silesian u Katovicama, završila je studije glume u školi Lart Studio u Krakovu i školu ZASP za profesionalne glumce u Varšavi.
          Suosnivač je i glumica u poljskom nezavisnom pozorištu A PART, osnovanom u Katovicama 2004. godine. Igra u gotovo svim predstavama u Pozorištu, uključujući i dve monodrame: Klepsidra i Ofelija. Sarađuje i sa danskim pozorištem Kantabile 2. Suosnivač je poljsko-nemačkog pozorišta KoME, u kome i glumi.

          Pozorište A PART je savremeni vizuelni i fizički teatar, koji je osnovao reditelj Marćin Herih. U pozorištu se izvode dela osnivača, stvarana metodom vizuelne naracije.
          Predstave teatra A PART raspolažu širokom skalom umetničkih značenja, simbola i metafora na svim nivoima umetničkog izraza. Na nivou čula, predstave A PART teatra zalaze duboko u ljudske instinkte i tajne postojanja, koje su gotovo nedodirljive. Važan deo umetničkog izraza Herihovog teatra jeste eksperimentisanje sa scenskim prostorom, tako da su neke predstave namenski osmišljene za izvođenja van sale, na ulici ili sličnom neuobičajenom izvedbenom prostoru. Predstave pozorišta A PART često se sastoje iz ekspresivne ili intimne glume, plesa, senki, maski, nagosti, svetlosnih efekata i upotrebe različitih rekvizita.
          Ekstravagantne i emocijama bogate izvedbe Marćina Heriha, nastale u eksperimenttalnom pozorištu Kogitatur i, sada, u pozorištu A PART, prikazivane su na mnogim festivalima širom sveta (Belorusija, Brazil, Hrvatska, Češka, Danska, Egipat, Engleska, Francuska, Nemačka, Grčka, Mađarska, Italija, Crna Gora, Holandija, Poljska, Rumunija, Rusija, San Marino, Srbija, Slovačka, Južna Koreja, Španija, Švedska, Turska, Litvanija, SAD).
Glavne oblasti interesovanja pozorišta A PART jesu:
        -  Produkcija, promocija i prezentacija dela osnivača Pozorišta u Poljskoj i inostranstvu. Repertoar pozorišta sastoji se iz tri predstave namenjene izvođenju na otvorenom: Femina, El ninjo i Faust, scensko delo Osnovne potrebe, performans Cyrk Bellmer i tri monodrame: Klepsidra, Uspavanka i Ofelija.
          Aktivnosti u vezi sa promocijom i prezentacijom rada umetnika koje Pozorište podržava, kulturna razmena, organizacija umetničkih događaja u Poljskoj i u inostranstvu
          Naučna i edukativna aktivnost u oblasti teatroloških fenomena.
          Umetnički reditelj Pozorišta je Marćin Herih. Asistent reditelja i koordinator mnogih umetničkih izvedbi je glumica Monika Vahovič.
Pozorište A PART trenutno svoje umetničke aktivnosti izvodi u zdanju starog Movie Theatre Hall-a u industrijskoj zoni Katovica i Kulturnom centru ovog grada.

Izvodi iz kritika
          Predstava Klepsidra je refleksija o vremenu koje neumitno prolazi, i o neminovnoj smrti. Tokom poslednjih minuta predstave, glumica ostaje gola, ali nam ne dozvoljava da na nju gledamo kao na nešto zavodljivo ili privlačno. Telo je prikazano kao materijlna, bezvredna stvar. Vahovičeva nam pokazuje svu brutalnost golotinje, ograničenja ljudskog tela, njegove slabosti, ružnoću i bespomoćnost. Dodatni faktor, koji usmerava maštu gledalaca, jesu kratki fragmenti iz poeme Tridesetogodišnja žena Rišarda Krinjickog. To je vrlo lična ispovest o bolu i nedostatku iluzija, priča o ženi koja pati i traži spas u samoubistvu. Monika Vahovič igra iskreno i ubedljivo. Posvećena je svojoj ulozi. Teško je proceniti u kojoj meri je njeno tumačenje fikcija, a u kojoj meri je to proživljeno, lično iskustvo glumice.
          Blizak kontakt, koji je sve vreme održavala sa publikom, nije nam dozvolio da budemo ravnodušni ili distancirani od onoga što smo videli na sceni. Glumica se javno skida, ali ne otkriva samo svoje telo već i svoju duši, što zahteva ogromnu hrabrost.
                                                               Barbara Vojnarovska, Đenjik Teatralni (Katovice, Poljska)

          Savršena gluma Monike Vahovič je najupečatljiviji element predstave.  Svojim telom ona dočarava proticanje vremena, koje ubija osećanja i čoveka. Klepsidra meri vreme, glumica meri patnju i bol. Klepsidra je odlična predstava i prikazuje prazninu u nama, koja se ne može ispuniti. Ljubav se okončava kada život prestane. Smrt ili gubitak voljenih izazivaju bol koji nikada ne nestaje. To je breme koje svakodnevno moramo nositi. Vreme zaceljuje rane, ali možemo li zaboraviti?
                                                                 Agnješka Manovska, Đenjik Teatralni (Katovice, Poljska)

          Ideja Klepsidre je da prikaže svet uspomena, nostalgije i očaja nakon gubitka voljene osobe. Glavni lik je žena, a insturment telo u pokretu, nezamenljivo rečima. Kada uđete u gledalište, može vam se učiniti da su svi ukočeni, čekajući da se desi nešto neobično. To je jedna od onih situacija u kojima krišom posmatrate ostale da biste se uverili da niste jedini koji se tako ponaša. Nema prigušenog svetla, nema senke, nema ničega iza čega bi se obnažena žena sakrila. Samo muška odeća i ženstvenost. Sve biva uništeno kako vreme prolazi. Budući da je Klepsidra putovanje oko neizrecivog gubitka, ona otkida komadiće uspomena koji su nekada činili skladnu celinu. Priča je tako jaka jer se tiče – ili će se ticati – svakog od nas. U prvi plan su stavljeni prenaglašena bespomoćnost, rezigniranost i tuga, koji, iako se predstava igra već nekoliko godina, još uvek izgledaju iskreno i autentično na glumičinom licu. Neverovatna doza osećajnosti!
                                                           Pjotr Baranski, www.madeinbialystok.com (Bjalistok, Poljska)







Beleška autora bloga:

Neposredno pre početka predstave, tek što smo kolega i ja pripremili opremu za snimanje, prišao nam je čovek koji se predstavio kao član prateće ekipe iz "A PART"-a i rekao nam da je zabranjeno snimanje i upozorio da će prekinuti predstavu ako zabranu ne poštujemo...









Nema komentara:

Objavi komentar